In 1916 was er voor het eerst sprake van Karhu. Inmiddels zijn we een eeuw verder en kan het sportmerk terugkijken op een rijke geschiedenis. Met hun biomechanische aanpak en focus op efficiënt lopen weet Karhu heel wat harten te veroveren.
Visie van Karhu
Wat moet je weten over dit bijzonder sportmerk? Runners’ lab vroeg het aan Huub Valkenburg, de CEO van Karhu.
Fulcrum-technologie voor een efficiëntere looppas
De Fulcrum-technologie maakt het mogelijk om deze twee te combineren. Het zorgt niet alleen voor een efficiëntere looppas, maar ook voor een meer voorwaartse beweging.
“In 1986 introduceerde Karhu de Fulcrum-technologie in zijn loopschoenen. Dit tijdloos rolsysteem draagt bij aan een betere afrol en doet de druk onder de voet afnemen. Als de druk afneemt, dan nemen mogelijke neveneffecten eveneens af. Lopers die de neiging hebben om te overproneren, zullen dat hierdoor langzamer doen waardoor de maximale graad van overpronatie ook minder wordt. Velen hebben een verkeerde interpretatie van wat demping moet betekenen. Het moet de druk verminderen in plaats van ervoor te zorgen dat je meer gaat veren. Een loper gaat bij elke stap gemiddeld tien centimeter op en neer tijdens het lopen. De Fulcrum-technologie brengt dat met 10-13% naar beneden zodat er minder energie verkwanseld wordt. Dat klinkt misschien heel weinig, maar als je nadenkt hoeveel stappen je zet tijdens een rondje van vijf kilometer, dan spreek je al snel over heel wat étages. Doordat er minder energie verloren gaat, heb je meer energie over om te besteden aan een efficiëntere afzet, wat dan weer minder druk uitoefent op je knieën en heupen.”
High Volume
Karhu deed doorheen de jaren niet alleen intensief onderzoek naar hoe ze lopers van elk niveau kunnen begeleiden naar een efficiënte looppas. Het belang van een goede pasvorm bleek eveneens prioritair in dit proces. Huub legde het verder uit.
“Pasvormen van schoenen zijn erg persoonlijk. Uit eigen onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de gemiddelde loper een iets bredere voet heeft dan de breedte van de meeste schoenen die op de markt circuleren. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, hebben we opgemerkt dat dames helemaal niet per sé minder brede voeten hebben dan heren. De breedte van damesvoeten komt overeen met die van heren, maar over het algemeen is hun voetboog wel iets lager. Onze ‘High Volume’ modellen (HiVo) waren het product dat volgde uit de resultaten van intensief onderzoek. Door verschillende pasvormen aan te bieden, kunnen we veel meer betekenen voor de gemiddelde loper.”
Langere levensduur
De laatste jaren is de duurzaamheid van loopschoenen een veelbesproken gespreksonderwerp. De tijd dat loopschoenen moeiteloos 2.000 kilometer op hun telraam konden etaleren, ligt achter ons. Daarom probeert Karhu om met de juiste materialen en productieproces de levensduur van hun schoenen aanzienlijk te verlengen.
“Karhu is een merk dat het op vlak van duurzaamheid van de schoen heel goed doet. Dit heeft enerzijds te maken met onze materiaalopbouw. Daarnaast zorgt vooral het efficiënt lopen ervoor dat schoenen langer meegaan. Je slijt een schoen veel sneller als je minder efficiëntie hebt. Dat onze schoenen niet té zacht zijn zal eveneens meespelen. Alle ontwikkelingen vinden bovendien plaats in Europa, wat toch nog net een iets betere kwaliteit garandeert”, aldus de CEO.